ملك سلیمان كاری در سطح استانداردهای جهانی

www.asrecinema.org 


فیلم های پرهزینه متكی بر جلوه های ویژه بصری سالهاست كه در سینمای جهان جا افتاده و آثاری از این دست با هزینه های گزاف تهیه شده و به فروش های نجومی هم دست یافته اند كه از آخرین آنها می توان به آواتار اشاره كرد.

اتفاق فوق در سینمای ایران به دلیل زیر ساخت های ضعیف و بنیه ناچیز مالی كمتر رخ داده كه ملك سلیمان ساخته شهریار بحرانی سرآمد آنها محسوب می شود.این فیلم كه به دوره ای از زندگی حضرت سلیمان پراخته با استفاده از امكانات و بودجه دولتی توانسته به استانداردهای بین المللی نزدیك شده  كه این امر در سایه همت گروه تولید ایرانی در كنار متخصصان بین المللی حاصل شده است.بسیاری از فیلم های تاریخی –مذهبی ایرانی به لحاظ فیلمنامه مشكلا فراوانی داشته و به جز چند نمونه شاخص به لحاظ فنی نیز با كاستی های فراوانی روبرو بوده است.ملك سلیمان با تكیه بر منابع تاریخی دوره ای از فرمانروایی حضرت سلیمان جوان را به تصویر كشیده كه در آن با مشكلات مختلف مانند:حسادت و كارشكنی های عالمان یهودی و حمله اجنه به مردم شهرهای تحت حكومت وی و ... اشاره كرد كه همینها به اندازه كفایت درام را در فیلمنامه بوجود آورده و تماشاگر را تا به انتها به دنبال خویش می كشاند.بحرانی برای جذاب تر شدن قصه اش ماجرای حمله اجنه به شهر و مقابله سلیمان با انها را محور داستان خود قرار داده و بخش های مربوط به آن را با مهارت خاصی به تصویر كشیده است.سكانس آغازین فیلم با حضور جادوگری شطان پرست در كنار عالم یهودی مخالف با سلیمان ، زمینه را برای اتفاق های بعدی فراهم كرده وذهن تماشاگر را آماده می سازد.

بحرانی در خلق كاراكتر سلیمان فوق العاده عمل كرده و توانسته عظمت روح حضرت را به نحوی ابرورمند و دوست داشتنی به تصویر بكشد و در این میان رابطه او با همسر پا به ماهش (میریام) به دور از اغراق های معمول از كار درآمده است.در این میان تنها رابطه اش با آصف دوست قدیمی پدرش(حضرت داود)آنچنان كه باید از آب درنیامده و فیلم از این زاویه ضربه خورده است.  بحرانی با وجود بودجه مناسب و سكانس های اكشن فراوان،محتوا را فدای این قضیه نكرده و در لابلای داستانش به برخی انحراف های بزرگان یهود در آن دوره تاریخی اشاره كرده و به درستی انگشت روی ربا خواری گذاشته كه زمینه را برای هجوم اجنه به شهر را فراهم می آورد.در این میان شخصیت های فرعی فیلم مانند سرداران سپاه حضرت سلیمان بسیار شبیه به فیلم های هالیوودی داشته و بیشتر تداعی گرفیلم هایی از جنس شجاع دل و قلمرو بهشت و ... می باشد.

شهریار بحرانی به شهادت فیلم هایش توجه ویژه ای به جلوه های بصری داشته و در دهه 1360 برای بخشی از فیلم گذرگاه از نمای شیشه ای برای انفجار یك پل استفاده كرده است.وی پس از تجربه موفق مریم مقدس در ژانر دینی این بار به سراغ دوران زندگی پیامبری آمده كه دست وی را برای خلق تصاویری پر از جلوه های ویژه كامپیوتری باز گذاشته است.نشستن هدهد روی دست سلیمان و نبرد سهمگینش با اجنه بخش عمده ای از زمان فیلم را به خود اختصاص داده كه در صورت عدم موفقیت آن، كلیت فیلم از دست می رفت.اما این اتفاق به چند دلیل نیفتاده:نخست انتخاب بازیگری مانند امین زندگانی برای نقش سلیمان نبی كه بسیاری از پارامترهای این نقش را دارا بوده و دوم هماهنگی عالی عوامل فنی ایرانی فیلم از جمله صدابردار و مدیر فیلمبرداری ، سوم حضور تكنسینی مانند:لئو لو ی هنگ كنگی كه در بسیاری از فیلم های هالیوودی نقش برجسته ای داشته برای اجرای جلوه های ویژه فیلم و در نهایت مدیریت تولید فیلم كه توانسته كاری بزرگ  را به سرانجام رسانده و اثری آبرومند و استاندارد را به دوستداران سینمای ایران ارائه كند.

ملك سلیمان  نمونه ایست از سینمای دینی متعالی كه تماشاگران از طیف های گوناگون را راضی ساخته و در  خارج از مرزهای ایران نیزقابلیت جذب تماشاگران انبوه را دارد به شرطی كه توان بالقوه فیلم توسط پخش كنندگان حرفه ای و توانا به فعل درآید.